De documentaire vertelt een verhaal over de ambiguiteit in het samenstellen van de langverwachte tentoonstelling. Regisseur Ida Does wisselt documentaire en poëtische beelden met elkaar af, daarmee geeft zij het verleden een bijzondere emotionele reikwijdte.
Zo is er het verhaal van Mama Pansa, een marron in Suriname die vrijheid zocht door het
plantageleven te ontvluchten, en rijst in haar haren vlocht om ook in het nieuwe
leefgebied voedsel te kunnen verbouwen. Aan dat verhaal geeft de regisseur een
eigentijdse, haast magische draai, die voelbaar maakt: het slavernijverleden werkt
nog altijd door in onze huidige samenleving.
En: de manier waarop we naar dat verleden kijken, is eindelijk aan het veranderen. Samen met nazaten van Surinaamse marrons proberen de conservatoren van het Rijkmuseum te bedenken
hoe ze de 18e-eeuwse zijden kaart, waarop vluchtende vrouwen en kinderen te zien
zijn, zullen tentoonstellen.
Bekijk de docu online
Interview met antropoloog Francio Guadeloupe
Lees het interview met antropoloog Francio Guadeloupe over de documentaire.
Guadeloupe is afkomstig van Aruba en is vier jaar lang rector geweest van de University of St. Martin, op het eiland Sint Maarten. In Nederland is hij werkzaam als senior onderzoeker bij het Koninklijke Instituut voor Taal, Land en Volkenkunde (KITLV) en als universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn onderzoek focust Guadeloupe op processen van dekolonisering.