Selecteer een pagina

Swart Gat / Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten)

Gepubliceerd: 24 juli 2020

Veel theatermakers hebben de afgelopen maanden via Zoom aan voorstellingen gewerkt. Op Tolin Erwin Alexander had de corona lockdown een behoorlijk grote impact. Vanuit zijn quarantaine aan de andere kant van de wereld maakte hij, samen met Berith Danse, de theatrale installatie Swart Gat /Gouden Eeuw in het Pleintheater in Amsterdam-Oost.

Curator Annemarie de Wildt schreef voor LNSV een recensie.

Het theater is omgebouwd tot een corona proof installatie waar je alleen, in zo’n 20 minuten, een tocht maakt langs Marron cultuur. Als eerste kom je Tolin zelf tegen, sprekend vanaf een scherm met Zoomlogo, tussen foto’s van Nederlandse kolonisatoren op de ongebruikte theaterstoelen. Beelden en geluiden roepen de sfeer op van het oerwoud, waar Marrons, weggevlucht van de plantages, hun eigen samenlevingen creëerden. Maar ook het heden is aanwezig, via beelden van Black Lives Matter demonstraties.

beeld: Eddy Wenting

De afgelopen maanden volgde ik Tolin Alexander via Facebook, en leefde mee met zijn isolement in Ecuador en zijn verlangen naar Suriname. Eigenlijk zou hij de afgelopen maanden voor een residency in Amsterdam-Oost zijn. Vorige zomer hadden we er nog over gepraat, toen we elkaar in Suriname ontmoetten vanwege het twinning project tussen het Amsterdam Museum en Fort Nieuw Amsterdam. Corona maakte een fysieke residency onmogelijk. Zoomend en bellend met Berith Danse, áls de wifi het even deed en hij weer wat beltegoed had, maakten ze samen Swart Gat.

beeld: PLEIN THEATER
beeld: Eddy Wenting

Na afloop van de voorstelling vertelt Berith ons over het associërende, improviserende werkproces. Bij Wikipedia vonden ze de omschrijving van een black hole: ‘acts like an ideal black body, as it reflects no light’. En zo ontstond de titel, het zwarte gat van de geschiedenis waar Alexander en Danse letterlijk en figuurlijk juist wel licht laten schijnen.

In het Amsterdam Museum besloten we vorig jaar Gouden Eeuw niet meer te gebruiken, omdat het een eenzijdige ‘framing’ van de geschiedenis is. Bezien vanuit het perspectief van de Marrons is de Gouden Eeuw Katibo-ten, zoals de ondertitel luidt, de tijd van slavernij.  Swart Gat is verplichte kost voor iedereen die bezig is met het nieuwe slavernijmuseum. Deze interdisciplinaire mix van theater en expositie is een indringende en poëtische manier om aspecten van het verhaal over het (Amsterdamse) slavernijverleden te vertellen. 

De installatie staat nog tot 1 augustus 2020 en is individueel te bezoeken op vooraf aan te melden tijdslots.

Meer lnsv

HET STADSARCHIEF: AMSTERDAM EN SLAVERNIJ

HET STADSARCHIEF: AMSTERDAM EN SLAVERNIJ

Honderdachtenzeventig verloste slaven uit Algiers bedancken de Edele Heeren Burgemeesteren van Amsterdam op het Stadthuys voor haer Verlossinghe, door Jan Luycken, 1692. Collectie Stadsarchief Amsterdam. Met Amsterdam en slavernij wil het Stadsarchief Amsterdam laten...

ADVIESCOLLEGE DIALOOG SLAVERNIJVERLEDEN

ADVIESCOLLEGE DIALOOG SLAVERNIJVERLEDEN

Foto: Rijksoverheid Het adviescollege stelt dat erkenning een belangrijke stap is voor Nederland als geheel. Aan de ene kant geeft erkenning genoegdoening aan degenen die onder de slavernij hebben geleden, en aan de andere kant bevordert het een kritische kijk op de...

Podcast luistertips

Podcast luistertips

Dichtbij wit Radiodocumentaire waarin Nicole Terborg op zoek gaat naar ervaringen, mechanismen en blinde vlekken in haar eigen omgeving. Ze gaat voor het eerst het gesprek aan met familieleden, vrienden, ervaringsdeskundigen en wetenschappers. Van colorisme in...

MET DE KRACHT VAN DE VOOROUDERS

MET DE KRACHT VAN DE VOOROUDERS

Op 28 mei 2021 presenteerden de organisaties die de verkenning voor een nieuw museum over de trans-Atlantische slavernij uitvoerden hun rapporten aan het college van B en W van Amsterdam. Een centrale stelling in het eindrapport is dat het tijd is om de focus nu juist...

SABI SURINAME: Instagram tv

Sabi Suriname: Tropenmuseum Bij Sabi Suriname stappen kinderen in een andere wereld en komen meer te weten over Suriname, de band met Nederland en de verbondenheid met de wereld. Ze varen mee op een pratende boot door het binnenland en spelen het Wat-is-waar? spel...

Rijksmuseum presenteert magazine over slavernij voor scholen

magazine Rijksmuseum Het Rijksmuseum stelt een magazine beschikbaar voor het basisonderwijs en brugklassers: “Slavernij en nu?” Het magazine wordt verspreid onder alle basisschoolleerlingen van groep 8 en aan alle brugklassers in Nederland en op Curaçao. Het magazine...

De verhalen van Anansi

De verhalen van Anansi

Van oudsher, werden Anansi-tori’s ter plekke via de oraliteit overgedragen. Ruud Schinkel creëerde een bundel waarin de oude verhalen opnieuw worden verteld in een kinderboek, in geschreven vorm. Voor wie de verhalen van Anansi liever luistert, is er ruim aanbod op...

Geboeid: Interactieve webdocu

Geboeid: Interactieve webdocu

In de webdocu Geboeid (EO) nemen BN’ers Dolores Leeuwin, Defano Holwijn, Jörgen Raymann, Lange Frans en Shaniqua Schoop, de kijker mee naar het Nederland en Suriname ten tijde van de slavernij. 

CHIBUDIKE : Boodschappers van ontwaking

CHIBUDIKE : Boodschappers van ontwaking

Achi Chioma en Ego Emechete zijn op weg om naam te maken als het duo Chibudike. Hun focus ligt op ‘Spoken Word’ en percussie. er staat een theaterstuk op de planning voor 2021: Mama is Awake.

Interview: Karwan Fatah-Black

Interview: Karwan Fatah-Black

Karwan Fatah-Black is historicus, auteur en universitair docent koloniale geschiedenis. Hij is oprichter van de Landelijke Onderzoeksagenda Slavernijwetenschappers.