Selecteer een pagina

Swart Gat / Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten)

Gepubliceerd: 24 juli 2020

Veel theatermakers hebben de afgelopen maanden via Zoom aan voorstellingen gewerkt. Op Tolin Erwin Alexander had de corona lockdown een behoorlijk grote impact. Vanuit zijn quarantaine aan de andere kant van de wereld maakte hij, samen met Berith Danse, de theatrale installatie Swart Gat /Gouden Eeuw in het Pleintheater in Amsterdam-Oost.

Curator Annemarie de Wildt schreef voor LNSV een recensie.

Het theater is omgebouwd tot een corona proof installatie waar je alleen, in zo’n 20 minuten, een tocht maakt langs Marron cultuur. Als eerste kom je Tolin zelf tegen, sprekend vanaf een scherm met Zoomlogo, tussen foto’s van Nederlandse kolonisatoren op de ongebruikte theaterstoelen. Beelden en geluiden roepen de sfeer op van het oerwoud, waar Marrons, weggevlucht van de plantages, hun eigen samenlevingen creëerden. Maar ook het heden is aanwezig, via beelden van Black Lives Matter demonstraties.

beeld: Eddy Wenting

De afgelopen maanden volgde ik Tolin Alexander via Facebook, en leefde mee met zijn isolement in Ecuador en zijn verlangen naar Suriname. Eigenlijk zou hij de afgelopen maanden voor een residency in Amsterdam-Oost zijn. Vorige zomer hadden we er nog over gepraat, toen we elkaar in Suriname ontmoetten vanwege het twinning project tussen het Amsterdam Museum en Fort Nieuw Amsterdam. Corona maakte een fysieke residency onmogelijk. Zoomend en bellend met Berith Danse, áls de wifi het even deed en hij weer wat beltegoed had, maakten ze samen Swart Gat.

beeld: PLEIN THEATER
beeld: Eddy Wenting

Na afloop van de voorstelling vertelt Berith ons over het associërende, improviserende werkproces. Bij Wikipedia vonden ze de omschrijving van een black hole: ‘acts like an ideal black body, as it reflects no light’. En zo ontstond de titel, het zwarte gat van de geschiedenis waar Alexander en Danse letterlijk en figuurlijk juist wel licht laten schijnen.

In het Amsterdam Museum besloten we vorig jaar Gouden Eeuw niet meer te gebruiken, omdat het een eenzijdige ‘framing’ van de geschiedenis is. Bezien vanuit het perspectief van de Marrons is de Gouden Eeuw Katibo-ten, zoals de ondertitel luidt, de tijd van slavernij.  Swart Gat is verplichte kost voor iedereen die bezig is met het nieuwe slavernijmuseum. Deze interdisciplinaire mix van theater en expositie is een indringende en poëtische manier om aspecten van het verhaal over het (Amsterdamse) slavernijverleden te vertellen. 

De installatie staat nog tot 1 augustus 2020 en is individueel te bezoeken op vooraf aan te melden tijdslots.

Meer LNSV

LNSV x 1873: de button is terug

LNSV x 1873: de button is terug

1873 button + kaart Perez ontwierp een button met het jaartal 1873 om bewustwording te creëren rondom de tien jaar durende onbetaalde werkplicht van tot slaafgemaakten in Suriname, na de officiële...

HET STADSARCHIEF: AMSTERDAM EN SLAVERNIJ

HET STADSARCHIEF: AMSTERDAM EN SLAVERNIJ

Honderdachtenzeventig verloste slaven uit Algiers bedancken de Edele Heeren Burgemeesteren van Amsterdam op het Stadthuys voor haer Verlossinghe, door Jan Luycken, 1692. Collectie Stadsarchief...

Podcast luistertips

Podcast luistertips

Dichtbij wit Radiodocumentaire waarin Nicole Terborg op zoek gaat naar ervaringen, mechanismen en blinde vlekken in haar eigen omgeving. Ze gaat voor het eerst het gesprek aan met familieleden,...

INTERVIEW: JOANDI HARTENDORP

INTERVIEW: JOANDI HARTENDORP

Wie is Joandi Hartendorp?  Mijn naam is Joandi Hartendorp, dat is mijn Nederlandse naam. Ik ben geadopteerd uit Haïti. Eigenlijk heet ik Marie Lucie Metellus, maar mijn Nederlandse naam is...

De verhalen van Anansi

De verhalen van Anansi

Van oudsher, werden Anansi-tori’s ter plekke via de oraliteit overgedragen. Ruud Schinkel creëerde een bundel waarin de oude verhalen opnieuw worden verteld in een kinderboek, in geschreven vorm....

Wat is jouw erfgoed? Laat het ons weten!

Wat is jouw erfgoed? Laat het ons weten!

Syl, Amsterdam “Het schilderij is gemaakt door kunstenaar Sri Irodikromo en staat voor mij symbool en als eerbetoon aan mijn voorouders uit Suriname (die ik niet heb gekend); krachtige en kleurrijke...

CHIBUDIKE : Boodschappers van ontwaking

CHIBUDIKE : Boodschappers van ontwaking

(Chibudike: Ego (links) en Achi Chioma (rechts) eigen foto) Achi Chioma, eigen foto KRACHTIG EN SCHOON Een Surinaamse vrouw en een Nigeriaanse man die zich in Nederland gezamenlijk verdiepen in de...

Interview: Karwan Fatah-Black

Interview: Karwan Fatah-Black

Je hebt als historicus inmiddels enorm veel kennis rondom het slavernijverleden vergaard en ook een aantal boeken gepubliceerd over het onderwerp. Hoe ontstond deze interesse voor dit verleden bij...

Black Archives i.s.m. OBA

Black Archives i.s.m. OBA

Op de website van de Black Archives wordt de expositie omschreven: “In 2020 is het 147 jaar geleden dat de slavernij in de Nederlandse kolonies in de voormalige kolonies in ‘de West’ werd...

Nationale Opera & Ballet

Nationale Opera & Ballet

https://youtu.be/On4lu1by0RA De presentatie van de avond werd gedaan door Anthony Heidweiller (operamaker, bariton, associate artistic director Opera Forward Festival). Er waren optredens van Nienke...

Filmrecensie Wata Mula

Filmrecensie Wata Mula

Waar het eiland ademt De plek waar de longen van een eiland zich bevinden, “waar het eiland ademt”, wordt wel eens gezegd over de rotsen en het koraal dat in het noorden van Bandabou een levende...