Selecteer een pagina

Wat is jouw erfgoed? Laat het ons weten!

Gepubliceerd: 1 maart 2021

Iedereen heeft wel een object (bijv. beeldje, foto, sieraad etc.) in huis met sentimentele waarde. Iets dat spreekt over je culturele identiteit, je eerste herinneringen of je familiegeschiedenis. Iets wat je alleen gebruikt bij een ritueel of op een speciale plek in huis tentoonstelt. Zulke objecten lijken nu misschien niet heel bijzonder voor vreemden, maar niets is minder waar. Ze zijn onderdeel van onze cultuurvorming en op de lange termijn, ook ons cultureel erfgoed. Ze vertellen ons dus niet alleen iets over de geschiedenis, maar ook over hoe we in de toekomst zullen herinneren en herdenken.

Wij vroegen verschillende Nederlanders naar hét object in hun bezit, dat zij als cultureel erfgoed beschouwen. Wil jij ook met ons delen wat jij als erfgoed beschouwt? Mail ons het verhaal met een foto erbij! 

Syl, Amsterdam

“Het schilderij is gemaakt door kunstenaar Sri Irodikromo en staat voor mij symbool en als eerbetoon aan mijn voorouders uit Suriname (die ik niet heb gekend); krachtige en kleurrijke kotomissies ( vrouwen in traditionele gekleurde moto’s/ jurken /klederdracht) die samen een onderonsje hebben. Ze hangen zo vrolijk in de woonkamer en zijn er dus altijd bij op deze manier.” 

Schilderij, Syl
ketting van Thee
Thee, Amsterdam

“Bij Suriname denken mensen vaak aan armoede of achterstand. Maar ik denk bij Suriname aan rijkdom. Toen ik jong was, nam mijn opa een keer allerlei sieraden mee uit Suriname. Het idee was om deze dan door te verkopen op Curaçao. Mijn oog viel op deze ketting, maar volgens mijn opa was het onbetaalbaar. Toen ik jaren later naar Nederland vertrok voor mijn studie, kreeg ik de ketting mee.”

Mahar, Amsterdam

“In het westen wordt een schoolunivorm over het algemeen gezien als iets elitairs. Het wordt geassocieerd met privescholen. Maar op Curaçao zijn het vooral de armere kinderen die in een schooluniform rondlopen. Vandaar dat ik als kind een schooluniform altijd associeerde met “echte” Antillianen. Ik heb altijd een haat-liefde relatie gehad met Curaçao. Toen ik na 11 jaar afwezigheid terugkeerde naar het eiland voor vakantie, kocht ik daarom dit schilderij. Het is een soort “reckoning” met mijn verleden. Elke keer als ik ernaar kijk herinnert het mij aan de kinderen die ik vaak voorbij zag lopen in hun schooluniform wanneer ik in de tuin speelde.”

Shirt van Eliska
Schooluniformen, Mahar
Eliska, Amsterdam

“Nena is voor mij Duitsland en haar pyjama heb ik gekregen toen wij nog in Duitsland woonden. Ik heb hem nooit meer aan, maar altijd in mijn kast. Van haar stem kan ik nog steeds heimwee krijgen al woon ik er al 33 jaar niet meer en voel ik mij een ‘Amsterdammer’.”

Iedereen heeft wel een object in huis dat spreekt over je culturele identiteit, je eerste herinneringen of je familiegeschiedenis. Ze zijn onderdeel van onze cultuurvorming en op de lange termijn, ook ons cultureel erfgoed.

Hellen, Enkhuizen

Het is een object dat gemaakt is in 1875, gerelateerd aan de West-indische Compagnie. Met het volgende opschrift in het Latijns: Damus petimus que vicissim (We give and respect in return). Een gouden dasspeld van mijn voorvader… de zoon van de gouverneur in Suriname. Hij zat in Engelse dienst van 1790 tot 1799 en daarna in Nederlandse dienst van 1799 tot 1802. Het symbool van het daspeld was gerelateerd aan een speciale “badge” voor officieren rond eind 1700. Het is een symbool van het schip van de West-indische Compagnie.

Youssef, Amsterdam

“Een belangrijk stukje erfgoed voor mij is mijn Djalaba (marokkaans gewaad). Ik vind dat ik me vaak typisch westers kleed. Een djalaba kan mij onderscheiden van de mainstream cultuur.”

Buddha van Fleur
Djalaba van Youssef
Dasspeld van Hellen
Fleur, Hoorn

Dit Buddha beeldje heb ik gekregen, 10 jaar geleden tijdens een hele mooie reis. Die reis maak ik nog steeds. Ik haal er inspiratie uit en probeer elementen van de buddhistische overtuiging toe te passen in mijn eigen levensstijl. Hij staat in mijn yoga studio.

Wil jij ook met ons delen wat jij als erfgoed beschouwt?
Mail ons het verhaal met een foto erbij!

Meer LNSV

LNSV x 1873: de button is terug

LNSV x 1873: de button is terug

1873 button + kaart Perez ontwierp een button met het jaartal 1873 om bewustwording te creëren rondom de tien jaar durende onbetaalde werkplicht van tot slaafgemaakten in Suriname, na de officiële...

HET STADSARCHIEF: AMSTERDAM EN SLAVERNIJ

HET STADSARCHIEF: AMSTERDAM EN SLAVERNIJ

Honderdachtenzeventig verloste slaven uit Algiers bedancken de Edele Heeren Burgemeesteren van Amsterdam op het Stadthuys voor haer Verlossinghe, door Jan Luycken, 1692. Collectie Stadsarchief...

Podcast luistertips

Podcast luistertips

Dichtbij wit Radiodocumentaire waarin Nicole Terborg op zoek gaat naar ervaringen, mechanismen en blinde vlekken in haar eigen omgeving. Ze gaat voor het eerst het gesprek aan met familieleden,...

INTERVIEW: JOANDI HARTENDORP

INTERVIEW: JOANDI HARTENDORP

Wie is Joandi Hartendorp?  Mijn naam is Joandi Hartendorp, dat is mijn Nederlandse naam. Ik ben geadopteerd uit Haïti. Eigenlijk heet ik Marie Lucie Metellus, maar mijn Nederlandse naam is...

De verhalen van Anansi

De verhalen van Anansi

Van oudsher, werden Anansi-tori’s ter plekke via de oraliteit overgedragen. Ruud Schinkel creëerde een bundel waarin de oude verhalen opnieuw worden verteld in een kinderboek, in geschreven vorm....

CHIBUDIKE : Boodschappers van ontwaking

CHIBUDIKE : Boodschappers van ontwaking

(Chibudike: Ego (links) en Achi Chioma (rechts) eigen foto) Achi Chioma, eigen foto KRACHTIG EN SCHOON Een Surinaamse vrouw en een Nigeriaanse man die zich in Nederland gezamenlijk verdiepen in de...

Interview: Karwan Fatah-Black

Interview: Karwan Fatah-Black

Je hebt als historicus inmiddels enorm veel kennis rondom het slavernijverleden vergaard en ook een aantal boeken gepubliceerd over het onderwerp. Hoe ontstond deze interesse voor dit verleden bij...

Black Archives i.s.m. OBA

Black Archives i.s.m. OBA

Op de website van de Black Archives wordt de expositie omschreven: “In 2020 is het 147 jaar geleden dat de slavernij in de Nederlandse kolonies in de voormalige kolonies in ‘de West’ werd...

Nationale Opera & Ballet

Nationale Opera & Ballet

https://youtu.be/On4lu1by0RA De presentatie van de avond werd gedaan door Anthony Heidweiller (operamaker, bariton, associate artistic director Opera Forward Festival). Er waren optredens van Nienke...

Filmrecensie Wata Mula

Filmrecensie Wata Mula

Waar het eiland ademt De plek waar de longen van een eiland zich bevinden, “waar het eiland ademt”, wordt wel eens gezegd over de rotsen en het koraal dat in het noorden van Bandabou een levende...